Friday 23 September 2016

Road Trip Ipoh - Day1

Road trip ne dengan Geng 5 sekawan (StudentTua, Blur, Gemuk, Jessy, Aku). Rs ne first time 5 orang sekali join sbb yg sorang tu da berkeluarga dan mabuk belajar. Maka dia selalu la tak free. Kalo free pn time buka puasa bersama setahun sekali. Turut serta kali ne sorang kawan dr Penang (Warak1) dan anak bini StudentTua (Warak2 dan Gaz). Kitorng plan ne dari bulan 7 lepas tertengok Ipoh masuk dalam Lonely Planet, ape yg best sgt Ipoh ne selain cari kedai2 makan yg femes.

Hari Pertama, geng KL naek ETS 830AM turun kt Ipoh Railway kitorng yg dr Penang ne pick up derang kul 11AM. Mula2 rs mcm nk masuk kejap bangunan tu sbb tu bangunan bersejarah tp kitorng smpi lambat sbb gerak lambat dr Penang, maka tengok dr jauh je. Mula2 singgah makan tengahari kt Nasi Ganja Yong Suan, original nasi ganja katanya, kedai ne dlm kedai cina. Masa sampai tu beratur da panjang. Kitorng pn join sekali beratur sambil tgu StudentTua lambat smapai,  lebih kurang laei 5-6 orang turn kitorng, nampak ada meja kosong, kitorng terus attack, sekali ada org tego dia kata kalo mkn situ x payah beratur pn, terus carik tempat nnti mamak amek order. Kitorng mkn menu biasa nasi, ayam goreng, bendi dan telur masin, timun aku pass sbb aku cam biasa tak makan timun. Mamak bukan ty pun ko nk lauk menda, ko ckp nasi nah amek ko lauk stended. Ntah kenapa rs cam biasa je lak kali ne, wow factor takde. Dulu rs mcm sedap, dulu tu ialah 2-3 tahun lepas masa Gemuk ngan Jessy kt Penang laei. Mungkin tak consistent mixture kuah, kata Gemuk (RM54 for 7pax). Kitorng parking kete tepi jln, sbb public holiday tak payah pki tiket parking, kalo ko park kt Ipoh sila beli buku parking, ataupon ko bole kutip tiket parking org buang pura2 berlakon tu tiket baru, kitorng try da dulu dan berjaya. Ada sekor kete MyVi beriya gila nk park sebelah kete aku, mmg rapat sbb aku parking senget sbb kete sebelum aku pn senget, maka senget kuasa 3. Aku da masuk gear reverse tapi si gile ne nk gak masuk, aku biarkan je. Aku perhati cermin sisi tak kena lagi kete aku, kalo kena mmg aku pekik kt situ aku kan samseng. Sekali dlm usaha si gile memasuk kan kete tu, StudentTua yg br dpt kete baru tgh tgu belakang kete aku pi reverse dan langgar kete belakang dia. Tgk kete dua2 okay tp StudentTua kata plat number mamat tu ada issue, mamat tu paksa byr RM60. Aku tgk website Honda pn sepasang depan belakang br RM53, kete mesia plat number mmg mahal eh. Drama bukan?

Demi menghormati waktu solat Jumaat kitorg check in dulu, punya warak derang ne kan, smpi2 hostel je terus bukak tingkap ckp pasal solat, aku tanak komen lebih kt sini. Aku pilih EDM Space (RM40/night/pax) sbb location bagus dengan rating baik. Aku tak kesah kalo buruk janji bersih. Kalo tak aku masuk bukak cermin mata, bile rabun tak nmpk detail maka okay sket. Mungkin sbb tu tuhan bg aku Rabun. Pastu dia ada room utk 3 orang, senang kitorng pompuan nk tido, kalo tido pki shawl mau tercekik laei. Tp 10-bed dia cam tak ok sbb tido atas bean bag PVC bunyi2 gerak2, Gemuk ngan Blur komplen tp aku exaggerate lebih dlm review. StudentTua aku book dekat Shamrock Guesthouse II (RM119/night/room) sbb tak smpi hati aku nk tgk anak bini dia shared bathroom.

Kitorng gerak pi Kellie's Castle dalam kul 230PM, lebih kurang 30mins smpi da, tak lalu highway pn dr Ipoh, lalu tepi highway. Parking dlm kwsn complex tu RM3 lepas tu pandai2 ko la carik, derang bukan kira pn bape kete yg bole sumbat masuk, leceh sket kena tgu org kuar. Kalo nk free sampai depan entrance Kellie's tu pi lajak sket ke depan parking free je. Entrance free RM5 kalo ada mykad. Panas gile tapi bila da masuk dlm bangunan tu sejuk la. Pi la masuk baca2 sket cerita kt dinding, amek gambau pastu bole balik. Kitorng gerak kuar dlm kul 5PM, lebih kurang 30min nk pi Tasik Cermin (sejuta kali aku salah sebut Tasik banding). Dlm waze cam takde, so guna google map. Ikut je mmg sampai kt location, simpang nk masuk dia ada bangunan Isuzu. Aku mcm heran gak sbb masuk2 je tak lama org da start park da, pastu palang kete lalu kena block, sbb tu kete park kt luar je, aku baca kena masuk smpi dlm. Nampak org jalan masuk ke dalam, (aku skip part ada couple nampak ular eh) tetibe ada sorang India tua ne dia mintak entrance fee Rm2 sorang, sepatutnye takde org mintak, bile ty kenapa byr dia kata dia tolong bersihkan kawasan, tipu ne aku rasa, cube gune negotiation skill kt sini dia kata da bg discount sekor. Kalo dtg time palang tak tutup mmg free weh. Tasik ne dalam kawasan kuari, nnti kena lalu terowong gelap baru tembus kt tasik, mmg cantik. Bile masuk dalam Warak1 cakap kena pi tengahari ne sbb cahaya tak cukup. Lepas amek gambar lebih kurang kitorng gerak balik
TIPS: Aku suggest pi Tasik Cermin dulu baru Kellie's Castle sbb cahaya matahari cukup baru tasik cantik. Kellie's lak ptg2 kul 5 cam reduh sket takde da berlenggas ketiak.

Dlm kul 830PM kitorng kuar untuk dinner dekat Medan Selera Taman Kanak-Kanak. Dari hasil pembacaaan sila try Gerai 12 - Chicken Soup Darus (RM5-RM6), Gerai 2 - Popiah Basah S.S Ali [RM5/3pcs), Gerai 3 Satay Endut (RM28/35pcs), Gerai 19 - Ice Kacang, Alisan Special ABC, Nasi Lemak Pandan. Tapi Alisan ngan Nasi Lemak tutup. Ne first time derang jumpe Laici Kang ada telur puyuh, kalo kt kampong aku biasa2 je, kelas kan kampong aku kalo jumpe telur mata baru rare. Nak kena review food sekali ke caner ne? Rasa cam biasa je, sup tu lebih kurang Sup Hameed kt Penang, popiah pn cam biasa rs mcm kurang element crunch, aku suka cam Sisters Crispy Popiah, aku selalu makan ne masa kt KL dulu. Sate sedap, orang laen aku tak sure caner. Derang ne tak berkira, murah rezeki rmi yg belanja makan, aku tlg byr sate je, yg paling mahal sekali sbb Popiah ngan sup Jessy da belanja, Warak1 belanja aku nasi paprik, StudentTua aku hasut byr air, cube teka siapa tak belanja?

Lepas makan nk pi karaoke, tapi sblm tu nk pi Gerbang Malam. Katanya mcm uptown kt KL or pasar malam Batu Feringgi tapi tutup lak. Kitorng ingat mungkin sbb Hari Malaysia so kitorng decide pi laei sok.

Dari aritu derang ne kata nk Karaoke. Masa aku check2 aritu KBOX murah RM21 lepas kul 11PM. Tp tu kire per head. Kitorng tak sume nk nyanyi, total 7 orang tapi 5 je nk nyanyi, so derang ne pn carik la pusat2 karaoke yg murah. Gemuk terjumpa OTK Studio mana ntah, jauh, so aku tolong call yg dekat Ipoh. OTK Studio Karaoke Box dekat Greentown (RM45/bilik/jam). Demi membuktikan yg mmg 5 orang je nak nyanyi aku beriya ckp dekat kedai tu, "Dua orang tu memang warak, dia takan nanyi punya", budak tu bukan kesah pn kt aku, dia kata nk tau headcount sbb nk tau bilik besar mana nk bg pastu rege bilik tu ko bg la bape byk yg tak warak nk nyanyi dlm tu. Gazi excited betul, bapak dia mmg nk anak dia jd artis da besar nnti. Dia bajek anak dia kalo menang Grammy Award nk ajak dia naek pentas. Warak1 dan Warak2 mmg betul2 tak nyanyi, kalo dia rampas mic aku aku redha je kot. Warak1 suruh aku pilih lagu Pearl Jam Last Kiss tapi aku tak jumpe. Kalo ada dia nk duet ngan aku dlm hati kot. Kitorng nyanyi je tak buat dosa laen hubungan bebas dan sebagainya. Cam biasa la persembahan terbaik ialah Blur, kalah Agnes Monica. Lepas tu lagu last org nyanyi sama2 dia pura2 tido, tinggal karang baru tau.

Sambungan Road Trip Ipoh - Day2


Itu bukan kitorng


 

 
Popiah basah SSAli - RM5 satu set ne


Satay Endut - RM28 untuk 35 cucuk

Sup Darus - RM5 satu set (ayam)


 

 

No comments:

Post a Comment