Friday 3 June 2016

Kite nak pi Turkey - part 2 (Istanbul)

Sambungan dari Part 1 - Intro

Route: KUL > Istanbul > Selcuk > Pamukkale > Konya > Cappadocia > Istanbul > KUL

Flight malam kul 2pg, memang tgu sampai berjanggut la. Tapi takde janggut sangat sbb ada kawan2 datang join aku dan travel buddy borak2 kokkekkokkek. Flight pergi ada la beberapa orang melayu yg nk pi Istanbul gak, tu pun jumpe time nk solat Subuh kt Abu Dhabi. Kitorng takde beli ape2 kt Abu Dhabi sbb cam sekejap je transit, plus neves2 nk pi Istanbul kan.

Sampai Istanbul dlm kul 12lebe tengah hari, lepas settle immigration ngan amek bag dalam kul 1lebe da la. Masa travel buddy pi tandas, aku ada la ty satu akak tu caner nk naek metro (katanye pi Turkey ngan geng da 2-3 kali mcm hebat la kan cerita), rupanye2 dia pi ngan agen, maka sume logistic tak berapa nk tau. Ada dua cara nk pi area center Istanbul, naek bas bole, naek metro (train) pun bole. Travel buddy kata jom naek train. Nk naek train kena beli Istanbulkart. Hah ne aku nk cite aku gelabah. Mana nk tau bole beli kt mesin kan, tapi ada orang dia baik nk ajar caner nk beli. Masalahnye dia bole terima duit cukup2 ja, kebetulan tak ada duit 10TL. Siap pi tukar duit beli air kt kedai tepi2 tu. Aku nampak ada  mcm booth kecik kt tepi mesin2 tu ada orang jual IstanbulKart tapi orang tu pi semayang Jumaat. Setelah puas kulu kilir kt situ akhirnya booth tu pn ada orang. Demi tanak rugi, aku sanggup kulu kilir rambut kuar2 pi mesin nk check rege kalo beli kt mesin laei murah je. Akhirnye, kami beli je kt booth tu je 10TL, kad bole share jimat rege kad sbb kad tu takle refund. pastu topup 20TL.
Note: Kalo share org pertama jje dpt diskaun 1.65TL, orang kedua full price 2.30TL sekali swipe, so kalo lama dok sana, sila beli sorang satu, kalo kejap je share sudah.

Kitorng dok kt Innjoy Hostel, Taksim (9EUR/night). Metro Airport > Yenikapi > Taksim. Aku suggest sebelum pi sila check gambar bangunan cantik seperti topkapi tu sume caner sbb masa naek metro train tu nanti ko akan lalu bridge pastu nanti bole buat2 tere bitau kawan ape benda itu. Utk kes aku, aku tak study bile lalu je nganga. Sebenarnye sbb aku tersalah book berbayar dr Hostelbookers. Sebab masa aku buat booking tu, dalam booking.com takde untuk female. Memandangkan aku wanita solehah maka aku takmo campur, terus pi book kt Hostelbookers. Tapi transport kt Istanbul ne sangat senang. Mana2 pun bole duduk cume kalo dok kt Sultanahmet tu jalan kaki je la. Hostel dekat gile ngan Istiklal St, tak rmi orang satu floor tu aku sorang je, tp sbb aku biasa dok sorang maka aku da biasa. Plus ko penat weh jalan2, baring2 je pengsan. Mlm tu jln2 kt Istiklal Caddesi, dekat2 nk mlm je polis ngan ambulance ada ready kt tepi train station. Sbb aritu kawasan ne kena bom maka derang berhati2.

Hari pertama takya nk beriya sgt sbb tadi da kulu kilir kt Metro kan. Convert duit kt celah2 Istiklal Caddesi laei murah dr dekat Taksim Square tu ye, so sila la jalan2 carik yang murah. Aku tak perasan la mesin convert duit, kawan aku si Gondol tu kata ada, tipu aku eh? Dinner mula2 aku ingat makan dlm flight da kenyang la kan, so kitorng try Turkish Hamburger (3TL) yang besar Deli Burger Kfc tu. Rupanye tak kenyang, kitorng makan Sis Durum dekat Mangal Keyfi, recommended orang local dia, 5 min ja dr Innjoy. Org suruh try Aryan tu, aku tak suka sbb masam, dia ialah susu masam. Aku sgt suka apple tea dia. Pastu carik tiket bus nk pi Selcuk nnti, compare harga kalo rajin pi setiap counter akhirnye kitorng beli bus Metro Istanbul > Selcuk 85TL. Kat mana nk beli, sila google map Taksim Kamil Koc or Taksim Metro.

Hari ke-dua pagi2 aku da seret travel buddy pi Topkapi Palace sbb aku tak suka rmi. Dari Taksim, jalan kaki sket naek Tram Kabatas to Sultanahmet. Area Sultanahmet ne ada sume yg penting2. Berbaloi beli Museum Pass 85TL cover banyak menda 5 hari kot, bukan 3 hari. Sebab aku nk Pi Hagia Sophia di pagi hari maka ada beberapa tmpt aku push esok. So hari kedua ne pi Topkapi, Harem Apt, Istanbul Archeological Museum, Blue Mosque, Mosaic Museum, singgah kejap gile kt Grand Bazaar sbb tanak beli ape2 laei, cuma nk tengok2 ja. Hasil google an aku, aku jumpe rmi gile suka makan Kofte (meatball) dekat Sultanahmet Koftecisi, hah pi la try, dekat je ngan St Sultanahmet. Pastu pi Hippodrome of Constantinople dan Basillica Cistern ne kalo ko tgk tgh2 hari mmg melambak org beratur, aku suggest ko pi dlm kul 4pm gitu tak rmi org sgt, last tutup kul 530pm. Sempat la ko nk amek gambau Medusa, ada dua tiang. Last kitorng lepak kat Gulhane Park, walaupn tulip tinggal skit2 je sbb orang kata tulip da takde derang nk ganti dengan rose lak, hah part ne mmg aku nk mara la sbb tujuan aku mmg nk tgk tulip segar yg cantik2, akhirnye aku dok tepi kolam yg takde air pancut tu sambil tunggu travel buddy pi toilet sakit perut. Malam tu tak dinner sbb dua dua pun pengsan penat sangat. Sebenarnye aku da mkn biskut dlm bilik sbb lapar sambil tido.

Hari ke-tiga da pandai sket, start dengan Hagia Sophia, pastu lepak kejap kt Sultanahmet fountain tu, mmg ramai orang. Pastu nk tengok Golden Horn dan sekitar kawasan jeti. Kitorng mmg banyak jalan je. Jgn lupa try Balik Ekmek 8TL (sandwich ikan), kitorng try yg jual atas bot tu tak pi kedai makan proper. Aku mmg sedia maklum tak berapa suka ikan sbb malas ada tulang, so aku makan sket je pass kt travel buddy. Makanan kegemaran dia ialah ikan, sekian. Bole naek Bosphorus Cruise Tour, kalo google mcm skema je kan, time dia tp kat sana melambak trip pi sana ko takya runsing la terlepas. Kitorng naek Turyol 12TL, ne rege sama je syarikat laen. Last pi Sulaimaniye Mosque, agak jauh kena jalan kaki dr jeti tu. Aku terlapar mengejut pulak tetibe mkn biskut dan coklat laju2, tapi kesan gula kan lepas 20mins, aku paksa beli air tin lak walaupn mahal 7TL se-tin. Pastu balik jalan kaki je cross Galata Bridge tu, seronok je tengok orang pancing. Sambil jalan boring2 tu bole la beli chestnut 5TL makan tapi sampah jgn sepah. Aku tak suka orang buang sampah merata. Malam tu hujan pulak, tp sbb kes terlapar td kena la dinner, konon nk try kumpir (kentang sumbat) kt Bambi sbb tu je dekat, tapi tak sedap mana pun, cepat mual, kongsi pn tak abes, sekian.

Hari ke-empat hari last kt Istanbul sbb lepas tu nk pi Selcuk lak, naek bas malam. So pagi tu sbb tak puas hati tak nampak tulip kitorng pi Emirgan Park kena naek bas bagai. Nk top up IstanbulKart takde machine lak, so cube jaya tunjuk muka kesian kt driver, akhirnye dia suruh byr 5TL (2 org). Maha jauh kalo nk jalan kaki, pi balik aku buat skill yg sama. I repeat, kalo kt Gulhane pn ko tgk takde bunga, jgn harap la kt Emirgan pn ada bunga. Galata Tower dekat je ngan Istiklal Caddesi, tatau kenapa tapi kitong kulu kilir sejuta kali kot kt situ. Mahal gak la entrance tower tu 25TL, ada discount ari laen aku lupa tapi tak fit ngan schedule kitorng. Bas Beyoglu>Selcuk (Metro 85TL) kul 950PM, tapi dia suruh tgu kt depan tempat ko beli tu kul 9PM nnti ada shuttle bawak pi stesen bas sebenar Beyoglu. Kitorng tersmpi awl so nake je la shuttle dia yg ada. Dia punya stesen bersih, depan bas ko nnti ada no tu ko bole refer bas ko yg br smpi ke bukan, kalo pening ty je la. Bas dia ada screen ko bole la nk tgk movie ke tapi da dialih bahasa, lagu pun ada kalo nk dengar. Ada usb port kalo nk charge phone ke power bank, tapi ada yang tak function. Ada meja, sbb dia akan bg makan minum. Aku kan mabuk kuat tido, aku miss sesi pilih memilih makanan dan minuman. Biskut ngan teh or kopi je pun. Travel buddy tak tido tapi dia tak kejut aku, dia taktau aku kuat makan kot.