Tuesday 7 June 2016

Kite nak pi Turkey - part 3 (Selcuk)

Sambungan dari Part 2 - Istanbul

Route: KUL > Istanbul > Selcuk > Pamukkale > Konya > Cappadocia > Istanbul > KUL

Bas sampai pukul 7AM dekat Selcuk Otogar (Metro dari Beyoglu kul 9:50PM). Kalo dia tak masuk dlm area otogar pn dia benti dekat2 tepi tu, so jgn panik kalo trn2 je nampak kedai makan. Aku memang tido je sepanjang jalan, mmg mcm kena rasuk kalo naek kenderaan je tido, kecuali kalo aku yg drive atau aku jd co-pilot. Travel buddy tak tido aku rasa, xtau la kan kalo aku tido berckp ke buat benda2 merepek ke kan. Kitorng skip Izmir, Acropolis etc direct pi Selcuk sbb kitorng nk pi Ephesus Site.

Kitorng stay dekat Ephesus Hostel, Selcuk (9.3EUR/night), jalan kaki je dr otogar mcm nk arwah gak la sbb bag berat siap lintas landasan ketapi bagai. Sesat gak la sbb signboard nk pi hostel tu pening sket. Aku tatau kenapa sense of direction teruk gile kali ne. Nasib baik travel buddy pandai baca map. Aku harap kat dia je la lepas tu. Tak rmi orang lagi, masa kitorng check in ada la dua group nk check out. Kitorng book tour Ephesus untuk esoknye sbb aritu da penuh dari hostel sbb malas nk cari tak cukup masa plus letih naek bas malam kan.

Kitorng pi Sirince (naek dolmus je 3TL one way). Breakfast kt salah satu kedai tu mkn lempeng Turkish dgn apple tea cam biasa la. Aku nmpak coffee turki yg masak atas pasir tu. Sbb aku tak minum kopi, travel buddy la kena minum sbb nk tgk caner. Memang pekat gile ye, kalo aku da muntah2 pening. Lepas ronda ala kadar atas tu tetibe hujan pulak, tak sempat sampai gereja lama atas bukit tu. Cam Hindustan la kan lari lintang pukang, payung pn kecik je. Sampai town Selcuk tu elok ja panas. Kitorng sambung pi St John Basilica (10TL). Dari situ bole nmpak Isa Bey Mosque kat bawah bukit, kitorang tak pi sbb tu cover dlm tour esok. Pastu pi Ephesus Museum (10TL). Masa tu da pukul 3PM, kitorng skip Train Museum sbb aku tgk travel buddy cam tak sihat maybe sbb dia tak tido smlm dlm bas, so kitorng balik hostel, lepas makan ubat da okay br sambung. Lepas dinner pi kedai souvenir dia beli cekedis travel buddy belanja. Suka tengok kedai2 kt tempat orang sbb kdg2 jumpe brg2 pelik, kdg2 sebab nk compare harga ja. Mlm tu maen chess sambil pokpekpokpek kat common room. Intelek sgt kan percutian. Ada blackout sekejap, nasib takde drama.

Hari ke-dua kan da beli Tour Ephesus (120TL), agen amek kami kt hostel lepas breakfast. Sbb ada tourist yang tak smpi laei kitorng pi Isa Bey Mosque dulu. Tak rmi pun, 6 orang jer termasuk kitorng. Taman dia besar, kawasan dia luas maybe sbb concept Islam zaman dulu derang guna masjid untuk macam2 acara keagamaan dan pendidikan. Agen tak bawak pi seven sleepers yg katanya cerita Ashabulkahfi tu, kerana agen ckp yg kata dekat Turkey tu dari cerita Bible, bukan dari sejarah Islam, plus dia kata takde ape2 pn, jauh sket. Mula2 pi House of Virgin Mary sbb katanya pagi rmi orang dekat Ephesus Site. Aku skip part sejarah sbb ko bole google sendiri. Masa sampai Ephesus Site, panas dan silau gile tapi sbb angin kuat nk pakai payung pn susah, maka aku biar je la muka terbakar. Note: sila bawak sunblock, sunglasses, topi. Bile ada agen ada lah orang cerita pasal sejarah dia, jimat masa nk baca2. Temple of Artemis tu tinggal tiang 3-4 batang mcm tak pi pun takpe. Lunch provided kt kedai kapet. Lepas makan ada demo buat kapet, mahal tp ko layan apple tea free, pastu buat muka blur2 kuar bilik tu. Sebelum balik singgah kedai ceramic, okay ne kalo ada berkenan ape2 bole beli sbb agak murah setelah berjalan seluruh Turkey baru tahu. Ptg tu jugak beli tiket paling pagi tuk pi Pamukkale (10:30AM) sempat la nk breakfast sambil termenung.

Hari berikutnye, naek bas pi Pamukkale, baca sambungan Part 4 - Pamukkale

Coffee masak atas pasir

Sirince sebelum hujan

St John Basilica

Ephesus Museum

House of Virgin Mary

Library at Ephesus

Temple of Artemis
 

No comments:

Post a Comment