Monday 13 June 2016

Kite nak pi Turkey - part 4 (Pamukkale)

Sambungan dari Part 3 - Selcuk

Route: KUL > Istanbul > Selcuk > Pamukkale > Konya > Cappadocia > Istanbul > KUL

Lepas checkout kul 8am, kitorng pun terkedek2 la jalan kaki pi otogar, awal laei tapi saje je tgu, naek bas kul 1030am pi Pamukkale. Kali ne naek Kamil Koc sbb tu je yg ada time ne. Yang bagusnye Kamil Koc ne dia ada free shuttle bawak kite dari Denizli pi pekan Pamukkale. Sebab takde bas yg direct pi Pamukkale. Maka adalah penting untuk pilih syarikat bas yg gelemer seperti Kamil Koc atau Metro, nnti aku cite hazabnye di post berikutnya.

Kami sampai kt Pamukkale dalam pukul 1pm. Agen Kamil Koc (Hermosa Tour, Pamukkale) terus ajak lepak masuk kedai dia dulu nk cerita pasal tour lepas tu dia akan antar pi hotel kami. Sebab aku pn tak book ape2 laei tour ngan bas seterusnya, maka aku pn sudi mendengar. Aphrodisias kena book shuttle sbb sekarang tak rmi org takde byk trip pi sana. Ok aku pun book 40TL pi balik, sbb Gondol aritu pi derang kena 35TL rugi sket takpe la. Next, tiket bas pi Konya, last bus kul 8:30pm (45TL). Dia nk adjust pasal tour Goreme sekali, lepas borak lebih kurang aku pn ckp kt dia nnti la nak pikir dulu. Pokpekpokpek dia suruh aku ajar dia bahasa Melayu nanti dia bg aku apple tea free.

Kami book dekat Bellamaritimo Hotel, Pamukkale (Dorm 10EUR/night). Tp masa check in dia bg Double room sorang satu, eh terkejut aku sbb kang kena byr mahal. Masa kami smpai owner takde tapi family dia ada, peramah tapi tak pandai cakap omputih, so dia call suruh aku cakap kt owner. Owner kate tu hadiah dia bg aku. Aku pun feeling orang kaya sengih sampai telinga. Hotel dia jauh sket tapi walkable la, tak sempat peluh da sampai entrance Cotton Castle tu.

Lunch dekat Kayas Restaurant, gelemer ne masuk tripadvisor, aku try order pasta (tak sedap) tapi makan je la. Dalam pukul 3pm gitu kitorng pi jalan pi Cotton Castle (35TL). Hierapolis tu besar ye, dalam tu jugak termasuk bayaran, asal aku rs mahal sbb Gondol kata derang 25TL je. Jgn lupa bwk bag plastic nak letak kasut sbb takle pki kasut licin nnti polis dia mara, cermin mata hitam dan topi. Cuaca panas, tapi air dia sejuk, mcm best je masuk kaki dlm air, ada part yg terpijak2 batu kecik sakit gak la. Ada banyak entrance tapi kitorng masuk dr Travertine atau kolam2 air tu sbb dekat gile ngan area hotel. Ada yg suruh masuk dr pintu utara supaya ko trn bukit, yg ne kitorng mendaki pi Theater mcm cam nk ngamuk gak la. Pastu lepak dekat taman tgu sunset. Byk kolam yg kering takde air, so pandai2 ko la amek gambar terbaik. Sementara tgu tu sejuk gak la sbb tinggi atas bukit. Jgn lupa pki bj tebal sket. Masa kitorng trn tu da start nk gelap, orang pn tak rmi. Sejuk gile termasuk lantai nk pijak tanpa kasut tu, tapi kali ne air dia lak sejuk. Malam tu tak dinner tapi singgah kedai beli cekedis travel buddy belanja. Pengsan tido.

Hari ke-dua kitorng da checkout lepas breakfast sbb takut lmbt balik nnti kena byr. Breakfast dia antara terbesar yg kitorng dpt sepanjang di Turkey ne. Penuh meja. Smlm da beli transport tour pi Aphrodisias, jauh dr Pamukkale. 2.5jam perjalanan pastu driver laju gile cam melambung2 dlm van. Tak rmi dlm van ada 5 orang je termasuk kami. Tour ne provide transport je, entrance fee still kena byr 15TL. Dr parking ke entrance kena naek mcm open train gitu, caner eh nk cite, dia mcm gerabak ketapi tapi yg tarik dia mcm truck, free je. Yg ne super melambung la, peluk tiang siap2. Pastu ikut guide dlm Lonely Planet, sambil jalan dlm tu sambil menyembang. Panas pastu tetibe renyai jap, pastu panas balik. Panas2 rembang ne best kan minum coke, jgn beli kt tempat parking tu, 6TL setin ye. pastu minum tak abes pn, jenuh kena pegang sbb kalo letak nnti melambung basah lak. Sampai kt Pamukkale kul 3PM, kitorng pi lunch jap kt White House, sedap dan gelemer gak dlm tripadvisor plus orang kedai Kamil Koc tu rekomen. Ada free wifi. Singgah kt kedai Kamil Koc book tour dekat Capadocia (Red Tour 100TL + Green Tour 100TL + Skyway Balloon 110EUR). Selambe mamat ne cubit aku, dia kata aku comel HAHAHA, aku rs sbb aku kuat bebel pastu tak lupa apple tea yg dia kata nk bg free smlm tu. Kitorng lepak tepi tasik tgk permandangan Cotton Castle jernih gile pastu ada itik angsa segala. Sapa x jatuh cinta ngan Turkey weh. First time aku tgk itik jantan kejar itik betina, ok off topic sket. Shuttle Kamil Koc bawak kitorng pi Denizli kul 7PM. Jumpe budak melayu pompuan 3 orang, aku yg sedia peramah ne pn pokpekpokpek ty mcm2 sbb derang dari Cappadocia, singgah Pamukkale dan nk balik Istanbul. Derang ingat kitorng International Student, hahahaha suka aku, sama ada nampak muda atau nampak miskin, sekian. Naek bas kali ke juling mata tgu nk dpt makanan free. Aku lupa da aku amek ape.

Bangun tido sampai da Konya.. Sila baca sambungan  Part 5 - Konya
Theater at Hierapolis

Sunset at Pamukkale

Theater at Aphrodisias

Aphrodisias

Largest breakfast we have in entire Turkey by far

Cotton Castle and the clear lake

No comments:

Post a Comment